Komodo trip Indonesië

Komodo trip

Komodo trip, het hoogtepunt van onze rondreis door Indonesië! Wat een beleving; 4 dagen op de boot, misschien niet de beste boot, maar dat hoorde ook bij de beleving. De Komodo trip start vanaf het eiland Lombok. We waren goed uitgerust, want de vier dagen er voor hebben we lekker bijgetankt op de prachtige Gili eilanden. De vrouw bij het verkooploket heeft voor ons een bootticket geregeld om om 8.00  uur de oversteek te maken van Gili naar Lombok. Vanuit de haven moesten we lopen naar het Lombok Cafe en daar werd alles geregeld voor Komodo trip. Wel een beetje jammer dat we vier uur moesten wachten voordat we dan eindelijk gingen vertrekken. Het blijft Indonesië, geen haast alles als op z’n tijd!

Dag 1

Om 14.00 uur gingen we dan eindelijk vertrekken, op weg naar Komodo. De boot was echt basic, twee cabines en een slaap dek. Dat heeft ook voordelen, vier dagen geen telefoon en internet, alleen maar genieten van de omgeving. De middag op zee was heerlijk; prachtig weer, rustige zee en de sfeer was perfect aan boord. Voor het eten mochten we nog even een duik nemen en daarna genieten met een biertje van een prachtige zonsondergang. Omdat we de 3 nachten 4 dagen trip hebben geboekt, vaart de boot tot diep in de nacht door en dit gaat er best ruig aan toe. Als je meer tijd en geld wil uitgeven dan wij, neem dan een boot die er langer over doet en ’s nachts aanmeert. Het kan er behoorlijk ruig aan toe gaan.

zonsondergang

Dag 2

Na een ruige nacht worden we vroeg wakker gemaakt voor het ontbijt. Het eten zit bij de trip in. Het is geen culinair hoogstandje, maar is prima te doen. Even een lekkere duik nemen in zee om wakker te worden en te wassen (er was ook geen douche aan boord) en dan varen we weer verder. De eerste stop is bij een klein tropisch eilandje waar één dorp is en waar we warm onthaald worden. Het dorp is vier straten groot met welgeteld één winkel. De mensen waren wel super vriendelijk en kwamen naar buiten om alle blonde kopjes te bekijken. De kinderen lopen mee over het hele eiland en waren zeer bedreven in de armbandjes van de armen van mijn vrouw afhalen. Na de rondleiding varen we verder en stoppen in de loop van middag bij een onbewoond eiland. Het eiland is prachtig. Dit is hoe ik mij Indonesië heb voorgesteld, ongerepte natuur, prachtig! Na een kleine boswandeling worden we beloond met een waterval waar we lekker kunnen zwemmen.

Dag 3

Weer een ruige nacht achter de rug. Pff het kan flink spoken op zee. Onze buurman in de cabine naast ons is in de nacht dwars door de muur heen gevlogen, zo hard ging de zee te keer. Gelukkig geen gewonden! Het is allemaal zeker de moeite waard. Vandaag komen we aan in de regio Flores, honderden tropische eilandjes met prachtige stranden en fantastisch mooi koraal! Eerste stop: Padar island. Hier gaan we een hike maken de berg op waar we beloond worden met een spectaculair uitzicht. Boven op de berg besef je pas echt hoe mooi het hier is; de azuur blauwe zee en de groene eilanden vormen een prachtig kleurenspectakel. Next stop; Pink Beach. Met een beetje verbeelding is het echt rosé. Dit strand had het mooiste koraal van de hele trip, veel verschillende vissen en een kleurrijk koraal. Ik heb zelfs gezwommen met octopussen, hoe gaaf is dat!

Dit wat de piraat aan boort. De jongst van de crew.

Dag 4

Eindelijk eens een rustige nacht op de boot. De boot lag aangemeerd in een baai omdat we zijn aangekomen bij onze eindbestemming, de Komodo eilanden. Om 6.00 uur begint de boot te varen naar het Komodo national park. We gaan vandaag twee parken bezoeken, Komodo national park en Rinca eiland. Op beiden eilanden komen Komodo’s voor. We hebben veel geluk gehad en veel komodo’s mogen zien. Wat een mega beesten zijn het, super groot! Ze lijken zo relaxt en liggen er lekker rustig bij, maar schijn bedriegt ze kunnen levensgevaarlijk zijn. Twee weken voor ons bezoek is er nog een toerist overleden aan een beet. We hebben op Rinca twee grote Komodo’s zien vechten, heel indrukwekkend. Na het bezoek aan Rinca stoppen we nog één keer om een duik te nemen en te snorkelen. Dit was bijna verkeerd afgelopen, want we kwamen een lion fish tegen die behoorlijk gevaarlijk kunnen zijn. Al met al een mega spannende dag.

Mijn ervaring

Ik kan maar één ding zeggen over de komodo trip: GEWELDIG!!  Het hoogte punt van onze rondreis  en een echte aanrader als je naar Indonesië gaat!